V tejto časti podcastu Diagnóza Podnikateľ sa dozviete:
- Ako vybudovať úspešný eshop,
- prečo je e-commerce najrýchlejšie a najdynamickejšie rozvíjajúca sa oblasť,
- kedy je eshop skvelý,
- prečo je v e-commerce potrebný výkonostný marketing,
- že nastavenie stratégie v podnikaní je dôležité,
- ako si správne vybrať digitálnu agentúru pre svoje podnikanie.
Dôležité odkazy z podcastu:
Chcete si podcast radšej prečítať?
Mojím dnešným hosťom je Andrea Podstrelencová. Andrea založila svoje podnikanie po pätnástich rokoch v korporáte. Projekt Holokolo má 2 roky, a v súčasnosti pôsobí v desiatich krajinách. Má ambíciu dostať sa do celej Európy. Svojím vlastným príbehom dokazuje, že mať rodinu nie je prekážkou v plnení si snov. Viacerým ženám aktívne pomáha, aby aj oni zažili podobne úspešný príbeh.
Andrea, vitajte.
Ďakujem pekne za pozvanie, tešila som sa.
Ja sa priznám, že si nepamätám, či sme si náhodou v telefóne nepotykali.
Možno áno. Budem rada, ak Ťa budem môcť oslovovať Edita.
Ešte som to nespravila, že v podcaste si potykám.
(smiech) O to je to príjemnejšie. Ja som Andrea. Ahoj.
Teší ma.
Andrea, prosím Ťa, každému na začiatku dám šancu odpovedať rovno na takú otázku, ktorá je na telo. Ja som myslela, že nebude na telo, ale vyzerá byť, že je na telo. Čiže to urobíme ako prvé. A potom trošku poviem, akú budeme mať tému dnešného podcastu. Takže prosím Ťa, ja som povedala Tvoju vizitku, ale skús nám jednou, dvoma vetami, nejakým krátkym vstupom povedať, že prečo by si vás zákazník mal vybrať.
To je výborná otázka. Poviem Ti, že mal by si ju položiť každý e-commerce človek, ktorý vstupuje do tejto oblasti, a chce si vytvoriť vlastný e-shop. Čo bude tá jeho unique story[1], čím sa bude odlišovať. Keď si pozrieš, povieš si Holokolo, veď to je reseller[2], kupuje a predáva cyklistické oblečenie. V čom je iný ako ostatní, ktorí veľmi podobné produkty ponúkajú? A to som si položila hneď na začiatku. Preto, napríklad teraz, Holokolo je iba špecialista na cyklistické oblečenie. Všetky európske e-shopy majú aj bicykle a komponenty. My máme focus iba na oblečenie. To je prvá veľká výhybka v porovnaní s tými ostatnými našimi konkurentami. Druhá vec, všetko mám skladom. Je február, a teraz mám ako mizivé zásoby, a mám 50 000 produktov na sklade.
Rozumiem.
Väčšina feed-ujú[3]. U nás štvrtok si chlapík povie, že ide bajkovať s kamošmi v sobotu, a dajú si dobré pivko, kúpi dres, a na druhý deň ho má.
A má ho doma.
Aby mu bolo ešte lepšie, dostane k tomu nejaký pekný darček, ktorý aj zúžitkuje. Robíme, alebo snažíme sa, s tým klientom udržiavať aj takú lojalitu do budúcna.
Rozumiem.
Téma dnešného podcastu znie, ako mať skvelý e-shop. A ja verím, že už po týchto prvých pár minútach všetci, čo počúvajú, vidia a vedia, čo ich čaká, že sa teda dozvieme kadečo dobrého.
Dúfam.
Ale možno by sme mohli začať odplietať ten príbeh od Adama. Prosím Ťa, aký je Tvoj príbeh, čo sa týka začiatkov podnikania? Vedela si Ty vždy, že budeš podnikať?
Vôbec nie. Ja som úplne typický korporátny človek. Mala som rada pravidlá, mala som rada veľké stratégie. Rada som reportovala investorom. No a po tých pätnástich rokoch, keď som pôsobila primárne vo finančnom sektore, a riadila som ľudské zdroje, v bankách a poisťovniach, tak som sa začala nudiť. U mňa je to veľký problém, keď padnem do rutiny, a začnem sa nudiť.
Toto ja poznám tiež.
A to sa u mňa začalo veľmi diať, a možno troška aj také vnútorné vyhorenie. Ja som vedela, že potrebujem zmenu. Ale takú veľkú zmenu. Chcela som sa naučiť niečo nové, už v tých ľudských zdrojoch som ako keby dosiahla to, čo som pomyselne chcela. Veľmi som túžila zmeniť sektor. Po období tých financií som si vravela, že potrebujem niečo nové. A úprimne Ti poviem, chcela som zažiť zrazu svoj vlastný úspech. Úspech, ktorý bude môj, ktorý nebude možno toho investora.
Rozumiem.
No a popri tom vlastne sa rozvíjal taký zaujímavý príbeh rodiny. Pred desiatimi rokmi, môj muž tiež sedel vo finančnom sektore, sedel v banke. Bol to obchodník a nudil sa, tak si pozeral nejaké cyklistické dresy. On v porovnaní so mnou je veľký športovec.
Ty nie si športovec?
Nie. Keď máš napísanú otázku, že či bicyklujem – ja nebicyklujem.
(smiech)
Ja nebicyklujem a podnikám s cyklo oblečením. 😊 K tomu sa asi dostaneme. Len na tom aj ukazujem, že dá sa to.
Jasné.
Nemusíš mať hneď záľubu v tom, čo robíš, a v tom, v čom chceš byť úspešný.
No tak objednal si ten dres svoj, bol to nejaký Tour de France dres. A si povedal, že keď ja som mal problém ho zohnať, tak možno aj niekto iný na Slovensku bude mať o ňho záujem. Kúpil ďalší dres, a snažil sa ho predať. Jeho brácho, ajťák[4], študák, v rámci nejakej svojej bakalárky mu urobil základný e-shop, ale že základný. Tam vôbec si nevedel nájsť, kde je košík, a o nejakých platobných bránach a takých veciach sa ani nebavme.
Jasné.
Čiže keď dnes sa bavíme, že čo je skvelý e-shop, skvelý e-shop môže byť aj absolútne nedokonalý, ak máš produkt, ktorý ten trh potrebuje. Prebehol asi mesiac od vývoja tohto e-shopu, a objednávali sme kachličky, normálne sme boli v nejakej predajni, môjmu mužovi zazvonil telefón, volala pani, že ona by chcela kúpiť dres, nejaký Tour de France, svojmu mužovi. Sme skoro padli na zadok, lebo ešte to bolo v testovacom prostredí.
Jasné. Ani reklama.
Nič. Tak sa predal náš prvý dres. A potom ten príbeh išiel veľmi jednoducho. Dva sa predali, štyri sa kúpili. My sme začínali s malým skladom u svokrovcov, dole v garáži. Normálne, že garážovka. Ja popri tom, tých 10 rokov, ja som stále ten biznis vlastne sledovala. Ono to prechádzalo popri mne. Dokonca pri mojej prvej materskej som si aj vyskúšala robiť kontaktné centrum, dvíhala som telefóny. To je napríklad ďalšia ukážka, že skvelý e-shop môže mať aj nedokonalé kontaktné centrum. Ale ak chceš – ja som hrozne chcela tým klientom pomáhať.
Chápem.
Som kočíkovala jednou rukou, a druhou rukou som dvíhala telefóny. Poviem Ti, že radila som normálne podľa farby očí klientom, a podľa toho, akú majú farbu vlasov, a bicyklov. Tak som sa snažila im pomôcť s ich potrebami. A tí klienti sa vracali, a pribúdali. Ja som ako keby stále videla tie možnosti v tom e-commerce, a ten veľký rast cyklodresov, a aktivít môjho muža. Teraz si možno povedia poslucháči, že tak to mala jednoduché, nudila sa v korporácii, a vedela, kam ísť. Nebolo to také jednoduché. Odchádzala som z pozície, ktorá bola veľmi dobre ohodnotená. Keď som povedala, že ďakujem, idem sa posunúť ďalej, prišli nové ponuky, ešte dokonca lepšie. Cez to všetko som si zobrala veľký úver. Využila som ešte tie posledné mesiace s dobrým finančným ohodnotením. Išla som vlastne do neznáma. Ale išla som s tým, že počuj muž môj, ja chcem vybudovať niečo nové. Budovať značku, chcela som aby to malo stratégiu, koncept, aby to rýchlo rástlo. Edit, taká som bola zblbnutá z tej korporácie, že všetko som videla vo veľkom, to bolo šťastie. Tie ciele, ktoré som tomu Holokolu nastavila, boli veľmi veľké. Išla som si ambiciózne po tom.
Chápem.
Takže moja materská, tým pádom, druhá, sa spája vlastne s Holokolom. (smiech)
(smiech) Ako to vidí Tvoje dieťa?
Moje druhé dieťa je, myslím si, že rovnako spokojné, ako prvé. Aj pri tom som bola v podstate pol roka doma. Keď to vieš skĺbiť, tak máš ten priestor aj na to dieťa, aj na tú realizáciu.
Musím Ti povedať, že normálne mi napadá z nahrávania, ktoré ešte len pôjde von, že presne niečo podobné tu hovorili už aj iní ľudia. Najdôležitejšie je proste sa do toho pustiť.
Hej.
A druhá najdôležitejšia vec, myslieť vo veľkom. Keď nemáš dlhý veľký cieľ, tak vlastne splníš ten malý a potom čo?
Presne tak.
Takže to je úžasné, že si to takto poňala.
Jedna vsuvka, dobre? Ale prosím Ťa, ja to normálne fakt asi pustím do podcastu. Chcem povedať, že je to úžasné, keď sem prídu ľudia, nahrávať so mnou, ktorí sú dynamickí, a to sa proste prenáša, normálne aj vizuálne (škoda, že to neprenášame, niečo vymyslím). A gestikulujú. A ženy obvykle majú na rukách prstene a hodinky. Všetko to počuť do toho podcastu, ale vôbec to nevadí. Ja teraz chcem poslucháčom povedať, že ja to nebudem vystrihovať, patrí to k tomu, je tu atmoška, väčšmi je pre mňa dôležité, aby ste cítili tú atmošku, než aby sme tu obmedzovali hosťa. Tak teraz to všetkým oznamujem.
A poďme na ďalšie otázky. Prosím Ťa, prečo práve e-commerce[5]?
Prečo práve e-commerce. E-commerce je najrýchlejšie, najdynamickejšie rozvíjajúca sa oblasť, a to ma fascinovalo. Úprimne Ti poviem, ja tým, že som bola vždy veľmi zaneprázdnená, mňa veľmi málo nájdeš v štandardných predajniach, kamenných obchodoch. Mne sa veľakrát stalo, že som sedela na predstavenstve, šesť hodín večer, a ja som popri tom objednávala pančušky môjmu trojročnému synovi do škôlky.
Niečo mi to pripomína. (smiech)
Čiže fungovala som stále na tom online spôsobe nákupu. A nielen ako klient, ale veľakrát som si pozerala, že wow, tuto bola dobrá filtráž, tuto so mnou pekne komunikovali, tuto majú krásne spravené banery. Som si vravela, že toto je výborný spôsob, ako vie človek ponúknuť svoj tovar veľkému množstvu klientov. A vždy, ako si aj hovorila, rýchlo z toho Slovensko sa možno posunúť aj ďalej. Ten svoj produkt vedieť ponúknuť čo najväčšiemu počtu potenciálnych klientov. Tak preto ten e-commerce.
Rozumiem. Napriek tomu je to veľmi tvrdý biznis, veľmi tvrdý segment.
Veľmi tvrdý. A ja som prichádzala do e-commerce s nulovými vedomosťami. Ja som nevedela ako spraviť e-shop. Mne keď niekto povedal slovo výkonnostný marketing, a ja z oblasti HR, som veľmi nejaké connection[6] v hlave nemala. Netušila som, ako robiť reklamu. Vieš čo bolo zaujímavé? Po pätnástich rokoch naberania ľudí do korporácie som mala vážny problém s najímaním ľudí do e-commerce. Lebo to je iný typ profilov.
Chápem. Iný segment.
Iný segment, iná motivácia ľudí. Čiže všetko bolo nové. Tak som vykasala rukávy. A zastávam jednu vec, že keď niečo neviem, tak sa snažím to zistiť. Buď si kúpim osobne nejakého konzultanta, alebo si kúpim tú službu. Alebo naopak, poprosím možno iné veľké slovenské e-shopy, pre shareovanie nejakých vstupov. Nemám problém napísať, ja neviem, do GymBeam-u Daliborovi Cicmanovi, a sa spýtať, ako to robí, keď už viem, že tým celým prešiel.
Obvykle takíto ľudia nemajú problém ani zdieľať svoje know-how.
Nie. Som bola napríklad teraz prekvapená, lebo snažím sa otvárať popri tom sieť predajní, a tiež som oslovovala vlastne jednu slovenskú firmu, ktorá má sieť predajní. Hneď generálny riaditeľ bol veľmi ochotný mi všetko vysvetliť, aby som pochopila, ako prepojiť sklady, predajňu, a vlastne online a e-shop.
Tak mi vynikajúco nahrávaš na ďalšiu vec, čo som sa chcela spýtať. Ako je to vlastne prepojené ten e-shop a kamenná predajňa? Skús porozprávať, čo si myslíš, že by mohlo byť zaujímavé počuť pre tých ľudí. Ak uvažujú nad nejakým segmentom, kde evidentne budú musieť mať aspoň jednu prevádzku, myslím kamennú, a k tomu ten e-shop. Čo si asi majú predstaviť, že ich čaká, aké veci, povedzme, nezabudnúť, alebo si všimnúť?
Tak môžem aj povedať, že prečo som vôbec išla teraz do predajní. Sú to dva dôvody. Pre mňa prvý je taký ten brand awareness[7], alebo budovanie toho mena. Lebo je úplne iné, keď máš e-shop, a keď máš e-shop, a je tam predajňa, lebo je tam výdajné miesto. Už si zvyšuješ ako keby tú dôveryhodnosť toho shopu, to je jedna vec. Druhá vec, niektoré naše produkty sú rádovo veľmi drahé. Viem, že keď človek si má kúpiť bundu za 200 EUR, alebo za 300 EUR tretry, tak je rád, keď si ich vyskúša, kľudne príde. A keď som išla do toho, že idem rozbehnúť predajne, tak jasné, že prvá varianta padne, že otvorím predajňu, “utopím“ tam tovar, vlastne budem dopĺňať z e-shopu do predajní. Zrazu som si uvedomila, že pre nejakých 250 m tam potrebujem dať 4000 – 5000 kusov produktov; no neutopíš to tam. Čiže hups, a už začínaš hľadať nejaké IT riešenie, ktoré ti prepojí sklad, a aj tá predajňa bude online sklad. Veľakrát sa teraz hrám s takými myšlienkami, že John v UK si objedná jeden tovar, ktorý mám reálne na e-shope, na sklade. Jeden mám napríklad v bratislavskej predajni, a jeden mám v pražskej predajni. Jak to v pozadí musíme všetko poprepájať, aby to všetko prišlo centrálne do Bratislavy, a odtiaľ sa mu to posielalo. Je za tým aj veľa matematiky. Musíš si vypočítať, či mu to pošleš v jednom balíku, alebo v dvoch zásielkách, za shipping[8] atď.
Jasné.
Čiže je to hrozne zaujímavé, a poviem Ti, že je to veľmi sexi takáto práca. Lebo využívaš aj matematiku, aj kreativitu. Na konci stále rozmýšľaš, ako to najlepšie uľahčiť tomu klientovi.
Ja som taká typológia, že ja si vždy musím niečo nájsť, čo študujem. Naozaj, celá rodina ma pozná tak, že proste veľmi veľa čítam. Mám také fázy, a musím Ti povedať, že mám e-commerce fázu. Ja Ti verím, že je to veľmi zaujímavé, lebo tak veľa rôznorodých vecí sa dá riešiť pri tomto biznise.
Presne tak.
Samozrejme, keď to chceš robiť dobre, a keď o tom uvažuješ, a keď to koncepčne niekam posúvaš. No tak dúfam, že čo najviac od Teba sa teraz dozvieme.
Tak predsa ešte chvíľočku, poďme naspäť, ešte chvíľočku rolujme dozadu. Nie je to veľmi obvyklé, že žena začne podnikať s cyklo oblečením. Ty si naznačila vlastne, že ako to bolo previazané na Tvojho partnera, manžela, ak hovorím správne.
Manžela, áno.
Tak o tom chvíľku rozprávaj. Hovorila si, že vlastne Ty nie si fanda, v podstate nie si športovec.
(smiech)
Ako sa to dá, aby si to človek obľúbil? Lebo sa mi zdá, že si musíš nejako obľúbiť tú vec, čo robíš, aby si ju vedela robiť dobre. Či?
Od začiatku kariéry v podstate, Ti poviem, som ponúkala produkty, ku ktorým som nemala nejaký vzťah. Napríklad aj poistku, keď som došla do poisťovne, som si prvýkrát dávala, až keď som bola súčasťou predstavenstva tej poisťovne.
Chápem.
Ale vždy som sa na tú firmu pozerala, či má potenciál, a či sú zákazníci, ktorí si ten produkt kúpia. A rovnako to pozerám pri tej cyklistike. Mňa možno ako keby nefascinujú tie funkčné prvky, ktoré mi vysvetľujú výrobcovia, na čo to je. Ale páči sa mi tá hravosť, ten dizajn. Ja mám rada módu, takže to som si tam našla. A tým, že som veľmi rýchlo zistila, že sú produkty, ktoré sa nám výborne predávajú, tak prečo by som ich kupovala od výrobcu, keď viem si rozbehnúť vlastnú výrobu. A do tej vlastnej výroby začínam dávať dizajn. Chcem do toho dostať možno taký taliansky dizajn, za dobrú cenu, aby si tí klienti vedeli nájsť veci aj v nižších cenových hladinách. To ma na tom baví.
Rozumiem.
Dám tam troška taký ten fashion, ženský pohľad, ktorý vlastne možno aj prináša úspech tej firmy. Lebo normálne chlap, keby si otvoril e-shop s cyklistickým oblečením, tak ide na to tak tvrdo, ide na to tak športovo. A ja do toho dávam fashion, dávam do toho všelijaké fotenia, vizuálnu identitu. A vo finále sa to tým chlapom páči.
Rozumiem.
Začínam tým pádom aj troška točiť to portfólio, ktoré v minulosti možno bolo 90:10 – muži:ženy. A teraz už viem povedať, že to je 70:30. Prichádzajú k nám ženy, ktoré sú v strednom veku, ktoré sú možno aj silnejšie, a obliekajú si krikľavé, farebné, zaujímavé dizajny. O to mi ide.
To je fascinujúce a super.
Aby bajkoval každý.
Musím Ti povedať, naozaj je to tak, to môžem zodpovedne potvrdiť, že proste baby, keď trochu priberú, a to naozaj sa stáva okolo štyridsiatky, tak mnohé z nich majú takú tendenciu, že do čierneho, do sivého, zakryť atď. Ale je úžasné, ak existuje možnosť dať si niečo farebné. Vo farbe je život. To je super.
Tak. Život a radosť, jak sa povie. A preto ideme v podstate od XS po 6XL. Veľmi ma teší, keď idem, a vidím bicyklistov, ktorí možno aj vo väčších rozmeroch si sadnú na ten bajk, a jazdia. A pocítia takú tú radosť zo športu, uvoľnia endorfíny, špeciálne v tejto dobe. A to ma na tom biznise teší.
Chápem. Úplne tomu rozumiem.
Trošku porozprávaj o tom, ako sa vy dopĺňate s manželom v tom biznise.
Podľa mňa troška, alebo podobne, ako v partnerskom živote. Poznáme tie svoje plusy a mínusy, a z tých plusov sa snažíme vyťažiť. Ja som človek, ktorý je koncepčný, strategický, a myslím si, že mám vysokú mieru kreativity. A môj muž je výborný biznisový človek, výborne číselne zameraný, a vie dobre vyhľadávať nejaké nové príležitosti. Máme to rozdelené. Dokonca máme takú pomyselnú našu organizačnú štruktúru, on má tie svoje oblasti, ktoré riadi, a ja mám také oblasti, ktoré riadim. Máme projekty, on má svoje cyklodresy, ja mám svoje Holokolo. Ale sú tam samozrejme aj prieniky.
Chápem. Rozprávali sme sa, než sme začali nahrávať, a fakt je, že aj ženský aj mužský prvok patrí do biznisu. A keď tam človek nájde to pozitívne, a naozaj nechá realizovať to pozitívne z tých ľudí, tak vlastne je to úžasné. Spoločne to vytvára veľmi zaujímavú synergiu. Tiež som pár dní dozadu zažila trochu ťažšiu situáciu, a poprosila som kolegu v predstavenstve, aby sme sa porozprávali. A proste bol tam moment v tom rozhovore, kedy som si uvedomila, že on to vidí trochu inak. A je to veľmi dobre, že to tak vidí, a odľahčilo mi to dušu, a proste bolo to skvelé.
Súhlasím, môžem to trikrát podčiarknuť. Najlepší moji mentori, najlepší šéfovia moji, boli muži. Vždy som si z tej mužskej stránky uvažovania vedela veľa zobrať. Do takej možno mojej rýchlosti, horlivosti, energie, je to veľmi dôležité. Ako potrebuješ pravú aj ľavú ruku, tak potrebuješ aj ten mužský element v tom biznise. Súhlasím.
Prosím Ťa, tak mi povedz, koho je väčšia vášeň bicyklovanie teraz? Tvoja či manželova?
Jednoznačne môjho muža. (smiech)
(smiech) Našla si si v tom nejaké zaľúbenie?
Vieš čo, idem si akurát – nie, tak to poviem, mám už bicykel. Od minulého roka. (smiech)
(smiech) Gratulujem.
Nepýtaj sa, koľko je na ňom natočené. Ale to už je pre mňa veľký krok vpred, že mám bicykel. A tento rok, dokonca som si povedala, že aj zahájim troška cyklistickú sezónu. (smiech)
Tak Ti držím palce. Ja bicyklujem, ale teda musím Ti povedať, že toto obdobie koronové, to masakrálne znížilo. Ale dokážem si nájsť akože ten dobrý pocit z toho bicyklovania, a vôbec z pohybu. Ja si myslím, že to nájdeš, lebo vidno vášeň, s ktorou hovoríš v podstate o všetkom, o čom sa zatiaľ rozprávame. Tak keď s rovnakou vášňou pristúpiš k tomu bicyklovaniu, ja Ti garantujem, že sa Ti to bude páčiť. 😊
Tak to pôjde. (smiech)
Dobre, tak späť k e-commerce. Nedávno ste spravili takú vec, že ste celkovo nejak zjednotili viaceré weby pod jeden ten – ja som si to tak nazvala, že regionálne variantný. Skúsiš nám trošku povedať o tom celom? Ako to fungovalo predtým? Prečo ste k tomu pristúpili? Budem klásť ďalšie otázky, ale cieľom je, že celý ten proces skúsme porozprávať, lebo tam je podľa mňa veľa know-how toho, ako mať teda skvelý e-shop.
Keď nás počúvajú teraz ľudia, ktorí si chcú otvoriť e-shop, tak úplne hneď na prvú im radím, že nech idú do nejakého jednoduchého šablónového riešenia. Aby si naozaj overili, či produkty, ktoré ponúkajú, alebo služby, budú mať úspech. Ale hneď po krátkej dobe vlastne zistíš, že potrebuješ niečo inak, potrebuješ niečo lepšie. A v podstate, my za tých 10 rokov sme na nejakom štvrtom riešení. A keď už sme teraz hľadali naozaj že veľké riešenia, tak už to bolo veľmi náročné, lebo mnohí tí dodávatelia ešte stále pokulhávajú napríklad v jazykových mutáciách.
Áno.
My sme možno 3-4 roky mali veľký problém, preto sme aj menili. Keď povieš, že chceš ísť na Ukrajinu, alebo chceš ísť do Rumunska; už je to Ukrajina, azbuka, jedno s druhým, už je to veľký problém. Nemajú k tomu doriešené ERP[9] systémy. Lebo ty nehľadáš len CMS-ko[10], ty prídeš do nejakej fázy, kde potrebuješ ERP systém, potrebuješ sklad, potrebuješ účtovníctvo, potrebuješ to prepojiť na predajne.
O tom viem veľa, dodávame to. 😊
A už je big issue[11]. Čiže to je jedna vec. Potom, keď si hľadáš dodávateľa, musíš hodne zvažovať, či ti dodá napríklad aj zdrojové kódy, lebo nie je dobre byť dlhodobo vazalom. Jedna vec, že môžeš mať externého dodávateľa, on ti bude aj vyvíjať ďalej. Ale prídeš do fázy, keď zistíš, že to je nákladovo absolútne neoptimálne, že si potrebuješ začať budovať aj ty svoj systém, IT tím ľudí. Čiže potrebuješ aj zdrojové kódy. Keď je to veľmi zložité CMS-ko, tak tých interných ľudí musíš nejak zaučiť, a musíš mať s tým externým dodávateľom dohodnuté podmienky, aby Ti ich zaučil. Toto všetko ja som si spisovala vopred, keď som začala dodávateľov oslovovať na to, aby som našla takého najvhodnejšieho partnera pre dlhodobejšiu spoluprácu. My sme teraz na BUXUSe, to je vlastne v pozadí CMS-ko, na ktorom mám aj Holokolo, na ktorom máme aj pôvodné e-shopy, cyklodresy. Cyklodresy.sk sú aj v ďalších európskych krajinách. A všetko sa nám to vlastne zlieva do jedného back-end-u[12]. Holokolo vzniklo, ako som spomínala, pred dvoma rokmi, a už teraz ho kompletne redizajnujeme. Každý ten rok, rok a pol, ten front-end[13] potrebuješ zmeniť. Lebo doba v tom e-commerce ide tak rýchlo, že pred dvoma rokmi by som si povedala wau, ako dobre urobené menu. A teraz si poviem, že „oh my got“. Alebo tie filtre, už musia byť úplne inak, intuitívne. A zasa, čo by som možno poradila poslucháčom, keď ideš vytvárať e-shop, tak si nájdi na to čas. Ja som, napríklad, si spravila taký pokus, že v jednom mesiaci som si objednávala asi zo štyridsiatich e-shopov produkty. Robila som si excelovskú tabuľku, a som si zapisovala, kde bol zaujímavo urobený landing page[14], ako je rozlíšená, ako majú urobenú filtráž, ako vyzerá normálna verzia na celú obrazovku, ako vyzerá verzia na mobile, aký mi došiel e-mail, kedy mi došiel e-mail, ako so mnou komunikujú, majú na stránke nejaký cross-sell[15], ponúkajú mi nejaké podobné produkty. Proste rozložila som si vlastne celý nákupný proces, rozlíšila som si tú UX-ovú stránku, a písala som si. Z toho mi vyšiel krásny, pre mňa pomyselný najvyhovujúcejší model. To bolo zadanie pri tendri s potencionálnymi dodávateľmi. Veľmi mi to pomohlo.
Vybrala si si, prosím Ťa, do tohto porovnávania aj iné e-shopy, z iných segmentov? Alebo si išla po konkurencii svojej?
Práveže, ja som nechcela robiť štandardný športový e-shop. Ja som veľmi išla do oblasti fashion. Išla som aj do haute couture[16] módy napríklad. Chcela som vidieť celú tú plejádu, čiže šport možno tvoril 10 % mojich objednávok. Bolo pre mňa zaujímavé urobiť objednávky z iných krajín. Slovensko minimálne. Zažiť si ten zážitok, z inej krajiny komunikácia, iné sektory úplne, a využiť, pozrieť, ako fotia, jedno s druhým.
Jasné.
Čiže je veľmi dôležité si takúto analýzu spraviť. Rozhodne to pomôže. Lebo aj keď sa rozhodneš, napríklad, pre nejakého konečného partnera, tak potom sa na druhý deň stretneš, tam si sadnú oproti tebe tí kóderi, a nejaký projektový manažér, a povedia: tak pani Podstrelencová, ako bude vyzerať ten váš e-shop, kde a čo chcete vlastne, kde chcete aký obrázok, kde chcete aký bannerík?
A to je koniec, to nemá takto byť.
To tak nemá byť. Ale ešte stále to na Slovensku takto je. Veľmi dobrá rada je byť pripravený, mať to nakreslené, mať graficky rozvrhnutý ten web. Mať premyslenú zo svojho pohľadu tú UX-ovú stránku tej veci, ako by to malo vyzerať.
Ako teraz fandovsky čítam tie veci o e-commerce, musím Ti povedať, že existuje taký prúd, ktorý hovorí, že u niektorých typov produktov je treba sa pokúšať simulovať to, čo robí Amazon. Amazon má normálne na to celú plejádu projektov, a aj veľké tímy, ktoré neustále skúmajú UX (tzn. user experience, to musíme povedať tým, čo počúvajú), to je zážitok klienta. Ako sa to chová na tých weboch. Je to prekvapivé sledovať, lebo o tom oni celkom transparentne rozprávajú. Nie teda o všetkom, ale o niektorých tých veciach. A napríklad skúmajú aj takú vec, či má alebo nemá byť po bokoch, keď máš širokú obrazovku, biely pás. Ako to vlastne na tých ľudí vplýva, a kedy je – oni to merajú, tzn. že normálne to je riadené úžitkom, tým, čo oni vlastne chcú dosiahnuť – predaj samozrejme, klik; konverzia sa to volá v tom žargóne. Je to fascinujúce, lebo naozaj si myslím, že aj malý e-shop sa dobrým pozorovaním, a abstrakciou tých vecí, môže poučiť, a môže si u seba urobiť čosi podobné.
Súhlasím.
Samozrejme musí mať aj značku, to je taká druhá vec, ktorú tam čítam, a vnímam, v tom e-commerce. Je dôležité, aby ten lokálny mal čosi výnimočné, lebo inak sa to samozrejme na tom Amazone kúpiť dá. Čiže o tom by sme sa možno ešte mohli rozprávať, ako toto robíš, ako Ty to dosahuješ pre Holokolo. Ale fakt si myslím, že tá abstrakcia, ktorú Ty popisuješ, ona veľmi koreluje s tým, čo ja čítam, že naozaj si len sadnúť, a skúmať vlastný zážitok s tým celým.
Presne tak.
A povedať si dobre, toto mi vyhovovalo; toto bolo dlhé, takto by som to nechcela. To môže viesť k vynikajúcemu úspechu, čo sa týka toho, ako chcem mať postavený vlastný e-shop.
To by som možno dala ako jednu radu, práve pre tých začínajúcich, ktorí nemajú možno financie hneď na to, aby mali UX konzultantov atď. Proste prežiť celý takýto zážitok. Ale naozaj si spraviť veľmi dobré, detailné, poviem excelovské tabuľky týchto informácií. A urobiť si z toho nejaké vyhodnotenie, nejaký best practise[17]. Ale možno, Edit, ešte jedna vec predtým, tá je tiež dôležitá – už prísť na takéto stretnutie s nejakou vlastnou značkou. Vieš, my napríklad pred tými desiatimi rokmi – tak čo, ide ten môj muž predávať cyklodresy, no tak ako nazve e-shop, podľa kategórie, cyklodresy.sk.
(smiech)
Celý šťastný, akú kreatívnu vec vymyslel, hneď na prvú, mi hovoril, si pamätám. Veď budú ľudia hľadať cyklodresy, tak kliknú na cyklodresy. Ono to bolo fajn na prvý polrok, kým zistil chalan, že o tie jeho cyklodresy je veľký záujem. Chcel ísť do Čiech, a chcel ísť do Poľska, a už sa to nevedelo volať cyklodresy, tak už sme boli zrazu „odziez dla kolarzy“[18].
(smiech)
Alebo sme boli „bringasmezek“[19] v Maďarsku. A už na to veľký branding neurobíš. Už na to neurobíš jednotné písmo, už ti to rozhadzuje web, lebo to bringasmezek je dlhšie, cyklodresy sú napríklad kratšie.
Inak krásny názov v maďarčine, ja hovorím maďarsky, takže úplne rozumiem, o čom hovoríš. (smiech)
(smiech)
Chápem.
A veľa tých začínajúcich e-shoperov, oni si to vôbec neuvedomujú, že jak sakra ten názov, jak ten brand, je veľmi dôležitý. Nielen dať si vytvoriť názov, ale aj vizuálne musí byť dobre spravený. Lebo vy neviete, či za rok, dva, zrazu nezačnete predávať vlastné produkty. A zrazu ten brand budete chcieť dať na tričko, budete ho chcieť dať na nohavice, budete ho chcieť dať na peračník. Musí to dobre vyzerať. A plus, keď sa vám bude dariť, a verím, že mnohým našim poslucháčom sa bude dariť, tak aj konkurencia nespí. Čiže byť bez ochrannej známky je tiež veľmi nedobré. A ja ešte predtým, ako som začala vyvíjať web, tak som oslovila aj advokátsku kanceláriu, ktorá vám vie zabezpečiť ochrannú známku. Buď v rámci Európskej únie, alebo v rámci celého sveta. Tým pádom ste v bezpečí, môžete s kľudom uvažovať v budúcnosti napríklad aj o vlastnej výrobe.
Myslím, že to bol siedmy podcast, bol tu Michal Pastier, a presne k tomu sme sa dostali. On sa teda venuje brandingu, a hovoril, že to je vec, na ktorú veľmi veľa ľudí zabudne, ale nie len e-commerce ľudia, ktorí podnikajú. Kade tade sa stretáva s tým, že akosi na úvod nedomyslia, čo by sa mohlo stať, keby. Akoby nevedeli si predstaviť tí ľudia situáciu, že môžem – fakt sa mi môže stať, že budem chcieť mať vlastný produkt, budem chcieť ísť do zahraničia. On sa teda bežne stretáva s tým, že o ochrannej známke je dosť slabé povedomie zatiaľ na Slovensku. A potom druhú vec, čo teda fakt zdôrazňoval, je rezervácia domény, že to je elementárna vec.
Mišo je napríklad aj otec Holokola. Michal ho aj vymyslel, aj s Rudom Letkom ho nakreslili.
Fakt?
Čiže Go Bigname vlastne stojí za veľa marketingovými aktivitami v rámci Holokola.
Tak to je skvelé. To inak niečo hovorí o tom Holokole, sa priznám. 😊
Dobre Andrea, ešte by sme chvíľku mohli hovoriť o tom, ako vám, nielen BUXUS, ale vlastne vôbec celé to pomohlo. Možno by si mohla spomenúť to, čo bude zrozumiteľné pre poslucháčov, napríklad SEO optimalizácia[20], kto vám ju trebárs robí. Alebo do akej miery Ty strategicky úvahami do toho zasahuješ, alebo nezasahuješ. Skús ešte o tomto.
Budem sa snažiť možno pomôcť práve tým začínajúcim e-shoperom, ktorí si povedia, no tak nejak som to spustil, a teraz čakám, či príde objednávka. Príde len veľkým zázrakom. Bez nejakého výkonnostného marketingu, a nejakých Google Ads, jednoducho povedané, to sa ťažko v dnešnej dobe rozhýbe. Ja keď som začínala, tak som slovo výkonnostný marketing, a nejaká Google reklama, Facebook reklama, akože vôbec nepoznala. A keď mi prišla digitálna agentúra, jedna, druhá, niečo prezentovať, tak proste tma. Nechápala som, že o čom rozprávajú. Po prvé, treba sa veľa pýtať, treba sa úplne explicitne pýtať. Aj keď možno na tých rozhovoroch nevyzniete ako veľmi erudovaný človek, nevadí, ale aspoň si vytvoríte nejakú predstavu. To som urobila v prvom kroku. Vytvorila som si nejakú databázu otázok, keď som sa bavila s digitálnymi agentúrami, a vlastne som si porovnávala reakcie. Niekedy som si ich dávala aj do protichodu, jeden vedel povedať možno plusy a mínusy práce toho druhého. Tým pádom som si vedela urobiť nejaké závery. A úprimne poviem, že keď mám nejakú finálnu agentúru, ktorá mi to celé zastrešuje, ešte stále sa necítim úplne v kramflekoch[21]. Ale nemám z toho žiaden stres, lebo nie je problém osloviť napríklad expertného človeka ako konzultanta, ktorý vám podmienky, ktoré si s agentúrou nastavíte, skontroluje, či sú nastavené optimálne, či je to win-win[22] aj pre vás, aj pre nich. A či vám veľmi veľa neukrajujú z koláča. A ešte možno poviem jednu vec, že takýchto oponentov si nehľadám na Slovensku. Idem do Čiech, kde vieme, že ten český trh je najrýchlejšie rastúci, je tam najväčší počet e-commerce biznisov. Čiže je tam veľa dobrých ľudí. A stojí vám za to, aby ste si objednali tú topku na trhu, lebo do toho digitalu dávate nie že desaťtisíce, ale už keď ste napríklad v desiatich krajinách, tak sa bavíme o stotisícoch ročne, ktoré tam presmerujete.
Rozumiem.
Stojí vám za to, aby ste si normálne zaplatil aj konzultanta, ktorý za vás vystupuje, a urobí rešerš podmienok. Lebo agentúra príde a povie vám, tak na čo ideme hrať? Ideme hrať na maržu, ideme hrať na obrat? A vy pozeráte. Tam je zase dôležitá ďalšia vec. Predtým, ako spúšťate nejaké takéto marketingové aktivity, tzn. podporu predaja, tvrdú, musíte mať nastavenú stratégiu. Bez stratégie to nejde. Nejde to v korporácii, nejde to ani v rodinnej firme. Ten trojročný plán, ako sa povie, treba mať nastavený. Treba ho mať nastavený z pohľadu financií, ale aj z pohľadu biznisu. Keď to máte, keď viete, či idete na nové trhy, či idete rásť, alebo idete ako keby do hĺbky jedného trhu, viete odpovedať aj agentúre, ako má nastaviť jednotlivé KPI´s[23].
Úplne rozumiem. Možno by sme si mohli hovoriť o tom, že kde sú také miesta, kedy si Ty pocítila, tak táto agentúra je ok. A nechcem menovať, lebo nejde o to, ale vlastne čo by si mohli všimnúť ľudia, keď začnú jednať. Lebo v tom e-commerce dnes už naozaj na báze dát, ale fakt na báze dát, sa dá presne vedieť, či ste dosiahli výkon (preto sa to volá výkonnostný marketing, že tam treba dosiahnuť určitý výkon), a kedy nie. A musím Ti povedať, že z môjho hľadiska, v našom biznise – teraz nehovorím o IT biznise, ale skôr tak, že to je naozaj korporátny, prípadne B2B biznis, sa stretávam s tým, že tu i tam marketéri majú pocit, že najdôležitejšie je, koľko majú fanúšikov. Alebo že koľko máme, ja neviem, lajkov, alebo že impresií dokonca. Čo už je trocha lepšie, ale stále akože strašne ďaleko od toho biznisového cieľa, čo je predať. Takže skúsiš povedať, ako by si to zhrnula?
To je viac otázok naraz. Ale smejem sa k tým lajkom. Ja Ti poviem, že ja som veľmi, do ešte nedávnej minulosti, poviem tak škaredo, kašlala na sociálne siete. Ja som tvrdo tlačila biznis, výrobu, celý ten predajný proces. A vôbec mi akoby nešlo o to, koľko ľudí nás sleduje, lebo nikdy som nemala ambíciu predávať cez Instagram. Ja by som veľmi rada, keď nás počujú napríklad ženy, ktoré si povedia, tak ten e-commerce znie zaujímavo, budem predávať šaty, a budem ich predávať na Instagrame, cvaknem sa v nich, a potenciálne klientky mi budú posielať správu, že či mám S-ko alebo M-ko. Nechoďte touto cestou. Neriešte ako keby to svoje ego, že chcem mať čo najviac lajkov, chcem mať čo najviac followerov[24], tam sa až tak ten reálny biznis nedeje. Rozmýšľajte inak, rozmýšľajte vo veľkom, byť do troch rokov, ja neviem, na piatich trhoch. Uvažujte o e-shope, a nie možno tou formou toho social. Tie sociálne siete využívať čisto iba na budovanie brandu, keď chcete skôr ukázať. Ja hovorím, že pre mňa je skôr dôležité ukázať ten employer branding, čiže kultúru tej firmy. Kto u nás robí, prečo u nás tí ľudia robia, ako sa u nás krabice vybaľujú, ako sa u nás robí fotenie, čo si objednávame.
Zákulisie.
To zákulisie toho, ukázať ako sa strihá dres; keď si poviete, že chcete mať pokémonov na drese, čo vieme vyrobiť, ako sa to udeje. To je podľa mňa to pekné. Nie ten čistý, tvrdý predaj, a vlastne kupovať si stále nejaké lajky cez nezmyselné súťaže. Aj tak vám to za chvíľku klesne.
Tak sa vrátim teda k otázke. Skús povedať také 2-3 parametre, podľa Teba, čo je tá najdôležitejšia konverzia.
Čo je pre mňa dôležité pri agentúre? Ani nie na aké PNO-čko[25] vedia dodať, a na čo smerujú reklamy. Ja Ti poviem, pre mňa je hrozne dôležitá, teraz budeš možno prekvapená, serióznosť. Ja tým, že som bola zvyknutá z korporácie, keď nám došiel nejaký dodávateľ, a ja neviem, chcel odo mňa 20.000 EUR, tak išiel prezentovať preboha na predstavenstvo, tam sme ho 2 hodiny mučili, doslovne, a pýtali sme sa. A tu mi prídu v podstate nejakí chlapci, doslovne poviem, nevedia mi pripraviť relevantnú ponuku, nevedia mi niečo odprezentovať, to už je pre mňa NO GO.
Signál.
To už je pre mňa signál. Možno tá história z tej korporácie sa so mnou ťahá. Ja keď niekomu mám vysoliť 300 – 400 000 ročne, tak ja očakávam, že ten človek mi bude vedieť odprezentovať veci, bude mi ich vedieť odprezentovať úplne polopatisticky. Budem im vedieť pochopiť, bude to v nejakej forme, a bude veľmi flexibilný na meniace sa podmienky. Takže asi tak. Plus, pre mňa sú dôležité udičky. Ja robievam veľmi často udičky, také kontrolné. To znamená, že dlho nič, ale napríklad si kliknem, a pozriem si, ako fungujú facebookové reklamy. Akonáhle vidím, že sa tam objaví niekde nejaký dres, ktorý už je dávno nepredajný, alebo je to minuloročná kolekcia, tak vidím, že tá agentúra nefunguje úplne okej, niekde niečo zanedbáva. Nesleduje ten sortiment, nanaťahuje si aktuálne feed-y[26], neprezentuje tie produkty, ktoré mám aktuálne na sklade, a potrebujem ich potlačiť. Potom si dám nenápadne vytiahnuť, koľko na to prespendovali[27], a už je to tam.
Rozumiem.
Nebavila by som sa o PNO-čku, nebavila by som sa, koľko percent dostanú z obratu. Skôr ísť naozaj na takéto cielené veci. A bacha napríklad aj na také oblasti, že hneď prvé idete tým výkonnostým marketingom, lebo väčšinou nemáte financie na ďalšie podporné veci. Ale akonáhle rastiete, už chcete byť viac k tomu klientovi bližšie, už začínate robiť troška personalizované veci. Príklad, zapojíte Exponeu, hups. Plus tu máte agentúru na výkon, keď napríklad sú platený z obratu, môže sa stať, že aktivity, ktoré robíte, či už z brandingu, alebo z takýto iných zdrojov, môžu sa zliať do agentúry, treba si to očistiť. Treba vedieť, čo všetko robím na tú podporu predaja.
A kto za čo naozaj môže.
Kto za čo naozaj reálne môže. Lebo na konci dňa, keď si to neošetríš, tak ti to všetko stečie, príklad, do digitálnej agentúry.
Chápem.
Čiže zasa krok vopred, zamyslieť sa na ten rok dopredu, do čoho idem investovať, za čo idem platiť, a komu idem za čo platiť, kto mi prináša aký úspech. To sú tie dôležité body. Čiže profesionalita, príprava, flexibilita tej agentúry, a vedieť si nastaviť podmienky, ak aj tej podpory v predaji je viac.
Rozumiem. Vy ste na viacerých trhoch už. Môžeš prosím Ťa trochu hovoriť o tom, ako si ich vyberáte?
Veľmi veľakrát sedliackym rozumom. Tie agentúry ti vedia krásne vytiahnuť, či kľúčové slová v tej konkrétnej krajine, príklad cyklo oblečenie, sa veľmi intenzívne vyhľadáva, vedia ti v nej nájsť konkurenciu atď. Ale poviem Ti, že niekedy aj také zamyslenie sa vie urobiť veľa. Napríklad Slovinsko vo všelijakých analýzach nevychádzalo ako super kauf[28] pre biznis. Ale my sme si tak povedali, že tu bola Sagan mánia, a v tom Slovinsku došiel mladý chlapec, volá sa Roglič, a tí chalani okolo neho, a tam je Rogličo-mánia na tretiu.
Chápem.
Tak som na to nepotrebovala vôbec analýzy, či je Slovinsko v poradí krajín, do ktorých by som mala ísť, druhé, tretie, alebo piate, išli sme do Slovinska. Slovinsko urobilo za 3 mesiace raketový rast. Keby ich bolo viac, tak som veľmi šťastná osoba.
Chápem.
Alebo vieš si zaplatiť analýzy, príklad, kde otvoriť predajňu, aby bola dobre umiestnená. Možno Ti stačí si otvoriť Stravu[29], a pozrieť si, že v Prahe pri Vltave je najväčšia koncentrácia cyklistov, tak tam by bolo fajn aj mať nejakú svoju prezentáciu. Niekedy stačí naozaj sedliacky rozum a zamyslieť sa nad tým.
To je super, že to hovoríš. Najmä keď teda hovoríme o začínajúcich podnikateľoch, a oni teda, vieš, vždy je to také, že hľadáš, kde ušetriť, alebo kde – vlastne ani nie ušetriť, ale že kam naozaj bezpečne vložiť tie prostriedky, aby čo najskôr priniesli efekt. Ja som tiež presvedčená, že pri rôznych analýzach naozaj sa dá rôznym spôsobom skombinovať verejné dáta, trochu uvažovať o tom, kde ten zákazník sa nachádza. A potom možno tak trošku testovať a pilotovať. Tak sa vlastne dostávam k takej otázke. Ako testujete, pilotuje? A buď hovor o produktoch, alebo či idete rovno na ten trh, alebo máte nejakú pilotnú fázu. Ako to prebieha?
Ideme rovno na ten trh. Lebo tým, že my máme už veľký objem produktov, my to proste musíme preložiť. Musíme pripraviť tú jazykovú mutáciu, čo už samé o sebe je pomerne veľká investícia, urobiť preklad do ďalšej krajiny.
Jasné.
Čiže ideme, a postupne spúšťame reklamu. A dávame si vždy takú nábehovú fázu pol roka, kde uvidíme, či nám to PNO-čko klesá, kam sa vieme dostať.
Musíme preložiť to slovo PNO-čko, lebo podľa mňa nás počúvajú ľudia, ktorí vôbec netušia, čo tá skratka znamená.
To je vlastne ten pomer, ktorý platím agentúre, a koľko agentúra mi potom prinesie toho zárobku, tak by som to jednoducho povedala. Vždy sa to musí držať na nejakej hranici normálnej, aby si aj ty bol ziskový.
Čo je normálna hranica?
No tak pre mňa ideálne by bolo niekde okolo 12 % sa dostať. 10 – 12 % to už je Amerika.
Jasné.
Keď sme išli na UK, sme boli na začiatku niekde okolo 60 %, čo je šialené, že dotuješ tú krajinu. A potom to pekne začína postupne klesať.
Lebo tam je taký efekt snehovej gule.
Presne tak.
Prepáč, prerušila som Tvoju myšlienku, takže skús ju dokončiť. Teda tá otázka znela, že či pilotujete, alebo nepilotujete.
Ideme rovno na trh, dávame si vždy nejakú polročnú fázu, aby sme vyhodnotili, že ako tá krajina funguje. Keď niekde nefunguje, tak začíname hľadať nejaké udičky pre toho klienta. Príklad Ti poviem Poľsko. Mala som fázy, keď to Poľsko klesalo, a stačilo tam dať dopravu zdarma. A proste to vystrelilo. Čiže pozerať sa citlivo na ten trh. Baviť sa aj s tým zákazníckym centrom. Keď mi kolegyňa povie, že každý druhý klient jej volá, či nedá nejakú zľavu, nejak to nezoptimalizuje tú cenu, a nevie tam k tomu niečo pridať, tak vieme, že ten klient je na to citlivý. Tak skúsiš, dáš napríklad dopravu zdarma, a vystrelí ti to.
A ide to.
Ako keby sa hneď nezľaknúť, že teraz agentúra do toho buší veľa peňazí, ty tým pádom nie si zisková. Nájsť tam tie možnosti. Dám tým klientom darček, dám tam nejakú zľavu, dám im nejaký benefit. Vie sa to veľmi pekne obrátiť.
Chápem. Tak skúsiš vymenovať tie trhy, kde ste teraz?
My sme na Slovensku, sme v Čechách, Poľsku, Maďarsku, Rumunsku, Ukrajine, Nemecku, Belgicku, Holandsku, UK.
A vieš povedať taký najťažší trh z týchto? Podľa Teba, pre Teba. Jasné, že to je v Tvojom segmente, ale tak predsa.
Taký trh, nemastný neslaný poviem, úplne ešte ho nemám uchopený, je Rumunsko. Nie je to trh, ktorý by nejak veľmi bol profitabilný zatiaľ. Samozrejme aj UK, teraz budeme musieť zmeniť stratégiu, tým, že vystúpili z Európskej únie.
Jasné.
Zrazu je tu clo, a zrazu je tu úplne iná situácia. Mnohí Briti, čo sa smejem, si v januári ani neuvedomili, že vyšli z Európskej únie, takže nechápali, prečo zrazu clo, a že čo sa deje. Čiže tu budeme musieť zmeniť troška stratégiu.
Aké máte plány mi povedz?
Plány, v akom horizonte? 😊
Aha, dobre. Správne. Vieš čo, no tak najbližšie plány, čo ja viem, na 3 roky.
Na 3 roky… Budem abstrahovať od korony, lebo korona troška ten offline svet brzdí, špeciálne nejakú sieť predajní. To ide pomalšie, ako som očakávala. Budem veľmi rada, ak obsadím kategóriu cyklistické oblečenie. To znamená, že keď sa povie slovo cyklistické oblečenie, tak budú ľudia v krajine, v ktorej budem pôsobiť, vedieť, že Holokolo. Ako keď si povieš kniha, povieš si Martinus, tak ja chcem, aby bolo cyklistické oblečenie Holokolo. A s tým je spojenej sakra veľa roboty v brandingu, je s tým veľa roboty v tom, aby som vytvárala stále zaujímavú vlastnú výrobu, aby som zaujala klientov, aby chodili v Holokole. Možno nenosili len tie osvedčené cyklistické značky, ale aby chceli chodiť s hrdosťou v Holokole. Bude to znamenať rozširovať distribučné kanály, nielen v zmysle, že nové krajiny, to je jedna z distribučných ciest. Druhé sú napríklad strategické partnerstvá. A tam musíš zvážiť, že či ísť napríklad do spolupráce s nejakými marketplace-ami[30], a či máš čo ponúknuť.
Jasné.
Čiže to je ďalšia úvaha, ktorú zvažujem. A spolupráca s malými e-shopmi, ktoré majú možno bicykle, a chcú a berú od nás cyklistické oblečenie, to je ďalšia cesta. A budem veľmi rada, ak o také 3 roky to nebude len skvelý e-shop, čo je dnešná téma, ale bude to firma plná skvelých ľudí, ktorí každý deň, aj keď ten e-shop nie je vždy skvelý, ideálny, ale budú makať v oblasti produktu, v oblasti distribúcie. Ten user experience, ktorý sme tu spomínali, v brandingu, aby bol skvelý, a nezastavia sa, a budú tú firmu brať ako svoju.
Vieš čo Andrea, ja si myslím, že sa Ti to podarí. Naozaj teraz. Ale nie len preto, lebo o tom hovoríš s vášňou, a máš to premyslené, ale podľa mňa ten track record[31], ktorý máš, ten už proste svedčí, že to tam speje.
Dúfam.
Tak možno by si mohla povedať o podobných príbehoch, čo si o nich myslíš. To mi príde ešte také zaujímavé. Máme tu, už verejne veľmi známy, príbeh Dedoles. Ale spomínala si aj GymBeam. Neviem či sleduješ Factcool. Idú tieto e-shopové príbehy celkom dopredu.
Hej, a hrozne ma tešia. Hrozne sa rada inšpirujem, či je to Jaro Chrapko, či je to Dalibor Cicman, lebo keď si zoberiem, že tí chalani na začiatku možno stáli pomyselne tam, kde stojím ja. Tiež ten Dalibor mal, ja neviem, dve palety s proteínmi, a začal ich predávať, a ten Jaro mal dve krabice s tričkami, a začal sa posúvať ďalej. Obidvaja páni to vybudovali úplne od podlahy, a to je pre mňa veľká inšpirácia, že vieš vlastne veľmi v krátkej dobe, keď si snaživý, narásť. Factcool je zasa iný príbeh, tam je investor.
Áno.
Keby prišiel investor, a nalial do mňa 2.000.000 EUR, tak sa stretneme za pol roka, a už budem niekde inde.
A chcela by si to?
Úprimne, teraz nie.
Rozumiem.
Pre mňa ten pocit, že veci viem ovplyvniť, aj to tempo mám vo svojich rukách, mi je veľmi komfortné. Nehovorím, či v budúcnosti neprídem do pomyselného bodu, že sa sebafinancovať bude neudržateľné, pre nejakú väčšiu expanziu, ale teraz si myslím, že je to dobre tak, ako to je.
Rozumiem, tak možno by sme sa mohli pomaličky presunúť k dvom posledným otázkam. Prvú som sa rozhodla zaradiť od nejakej doby, tak ju položím aj Tebe. Máš veľa zákazníkov, a tak isto máš aj dodávateľov, a už pomaličky rozprávaš aj o partneroch. Ja som si tak povedala, že tí ľudia, ktorí sem chodia, sú úspešní, a niečo vybudovali. Oni vlastne majú taký hľadáčik neustále, že asi môžu vidieť diery na trhu. Teraz, ak by si sa dokázala tak zamyslieť. Počúvajú nás ľudia, ktorí uvažujú o podnikaní. Niektorí dokonca môžu byť v takej fáze, že oni tušia, že chcú e-commerce, chcú mať e-shop, ale ešte furt úplne nevedia, čo je ich téma, ak mi rozumieš. Takže tá otázka znie: keď sa obzrieš v celom tom reťazci, Ty vidíš niekde niečo, čo teda nechceš riešiť Ty, ale myslíš si, že keby tam povstal nejaký dobrý dodávateľ, tak to by Ťa tešilo, že sa to vyrieši?
Ti poviem, to je veľmi ťažká otázka.
Viem.
Ja Ti odpoviem inak. Ja si myslím, že v každej oblasti, a to úplne si za tým stojím, je stále príležitosť presadiť, ak prinesieš niečo naviac. Teraz sme sa bavili o GymBeam, a vzniká Myprotein. Si zober, že pri GymBeame, ktorý je veľmi silne etablovaný v komunite, v ktorej pôsobí, prišiel nejaký Myprotein. Ale priniesol niečo iné, priniesol troška inak nastavenú reklamu, troška inak rozšírené produkty. Možno od tých veľkých výkonnostných športovcov, kulturistov, ide viac k tým ženám a životnému štýlu, a našiel si tú dieru na trhu. Čiže keby som mala priestor, a poviem si, že idem predávať klince, tak Ti poviem, že budem hľadať, ako tým klincom priniesť nejaký unikátny príbeh. Myslím si, že si nájdem na tom trhu nejaké svoje uplatnenie. Nebála by som sa ísť do žiadnej oblasti, len by som hľadala v tej svojej hlave, čo im dám naviac. Ako sme si na začiatku povedali, že re-seller cyklistického oblečenia, čo tým klientom dám iné, čo im prinesiem, dám akú väčšiu added value[32], čo ten cyklista chce. Chce to oblečenie hneď, lebo už zajtra chce sedieť na bajku. Čiže musím investovať, musím si zobrať úver, musím investovať do najväčšieho počtu tovaru na sklade.
Jasné.
Nemám presnú odpoveď, že choďte teraz robiť to alebo to, a uspejete. Robte to s vášňou. Nebojte sa, nebojte sa dať výpoveď v korporácií, a vyskúšať svoj sen. Lebo keď ho nevyskúšate, možno v tej šesťdesiatke budete banovať.
Veľmi pekne si odpovedala na moju poslednú otázku bez toho, aby som ju položila. Chcela som zarámcovať, že keby si teda mala dať nejaké 3 kľúčové rady, budúcim podnikateľom, či už malým, stredným. Možno v Tvojom prípade by bola odpoveď veľkým, lebo Ty myslíš vo veľkom. Čo by to bolo? Ale ja myslím, že si vlastne odpovedala.
Pre mňa jednoznačne nebáť sa. Veriť si. Lebo každý človek má v sebe potenciál. Hlavne ženy, veľakrát na Slovensku, možno ten potenciál si ani neuvedomujú. Ako keby siahajú po tých ľahkých riešeniach. Vieš, veľakrát, na jednej strane, možno ako mentor sa teším, keď vidím, že žena na materskej, napríklad začína podnikať na Instagrame, predáva nejaké manďušky. Lebo je na materskej dovolenke, popritom niečo šije pre deti. Ale na druhej strane si hovorím, bolo by fajn, keby našla v sebe tú silu, a pretavila to možno do niečoho väčšieho. Možno do úplne iného druhu podnikania, ako to, v čom je v takej tej svojej bezpečnej zóne, že teraz mám dieťa, tak idem niečo ponúkať s deťmi. Prečo by tá žena nemohla ponúkať nejaké IT riešenie, alebo by nemohla ísť do čisto nejakej technickej oblasti, alebo si otvoriť e-shop s lyžami, nie je to nič zložité. Keď si sadneš, spočítaš si, koľko máš financií, jak si to vieš rozložiť, určite ti vyjde aj na malý e-shop, ako základné riešenie, na malý sklad tovaru. Stačí sa rozbehnúť, a nakresliť si to, urobiť si stratégiu, urobiť si takú tú svoju SWOT analýzu.
Andrea, veľmi pekne ďakujem, že si nám porozprávala o tom, ako mať skvelý e-shop. A chcela by som Ti povedať, že bol to pre mňa zážitok tento rozhovor. Prajem Ti len to najlepšie v biznise, aj v osobnom živote. A dúfam, že sa za nejakú dobu zasa uvidíme, a budeme vidieť, ako sa ďaleko posunul príbeh Holokola.
Budem veľmi rada. Ďakujem Ti za túto možnosť troška porozprávať a priblížiť svoj príbeh poslucháčom. Pekný deň Ti prajem Editka.
Aj Tebe. Všetko dobré. Ahoj.
[1] unikátny príbeh
[2] od slova resell – znova predať
[4] človek študújúci IT technológie, človek pracujúci v IT oblasti
[5] elektronické obchodovanie
[6] prepojenie, spojitosť
[7] povedomie o značke
[8] za dopravu (poštovné)
[9] Enterprise Resource Planning – plánovanie podnikových zdrojov
[10] Content Management System – systém manažérstva obsahu
[11] veľký problém, veľká vec
[12] do jedného konca, spoločného pozadia
[13] prvotný/úvodný vizuál
[14] Stránka, ktorá sa vám zobrazí po kliknutí na odkaz, link – dizajnovaná marketingovo, aby z návštevníkov urobila zákazníkov.
[15] stratégia predaja dodatočných produktov a služieb
[16] oblečenie šité na mieru
[17] osvedčený/najlepší postup
[18] poľský preklad – oblečenie pre cyklistov
[19] maďarský preklad – cyklistické dresy
[20] súbor techník na zlepšenie vyhľadávania a návštevnosti webstránky
[21] byť si istý svojím jednaním a názorom
[22] Víťazstvo na oboch stranách
[23] Key Performance Indicators – kľúčové ukazovateľe výkonnosti
[24] sledovateľov
[25] PNO – podiel nákladov na obrate, metrika využívaná v online marketingu na meranie výkonnosti a úspešnosti online marketingových kampaní.
[26] v zmysle neaktualizácie konceptu na sociálnych sieťach
[27] minuli peňazí
[28] výhodná kúpa, vhodné na investovanie
[29] Strava – www.strava.com – systém sledovania pohybu
[30] predajné miesta, predajné platformy
[31] stopa, v zmysle doterajšie výsledky
[32] pridanú hodnotu