Zo série MANUÁL NA PODNIKANIE (Na čo všetko myslieť, než sa pustíte do vlastného biznisu)
Čas čítania: 4 minúty
Zistíte, že váš nápad je super, ale je jasné, že sám/sama ho neurobíte. Potrebujete zamestnancov. Nuž teda, ako vybrať zamestnanca, najmä svojho prvého? A na základe akých parametrov si vyberať?
Rozhodnutie o tom, kto bude váš prvý zamestnanec (a aj zopár ďalších medzi prvými) kriticky ovplyvní váš úspech v úvode podnikania. Môže pritom platiť, že pri začiatku podnikania siahnete skôr po ľuďoch blízkych (kamaráti, príbuzní), alebo ľahšie dostupných (finančne menej náročných, bližšie pri vás bývajúcich a pod.). O to viac je dôležité, aby ste pri výbere nepodcenili to podstatné.
Čo znamená vybrať si (prvého) zamestnanca?
Zamestnávanie je jednou z najťažších a najnáročnejších povinností podnikateľa. Extra pracovná sila znamená úplne nový zoznam právnych povinností, záväzkov, výdavkov a samozrejme papierovania. Okrem byrokracie sú so zamestnávaním späté aj potenciálne väčšie problémy, ako máte dnes. Nesúlad v tom, čo od spolupráce očakávate vy, ako majiteľ firmy, a čo čaká váš (prvý) zamestnanec, môže viesť k zvýšenej záťaži a stresu, zníženiu vašej vlastnej produktivity, zvýšeným nákladom, poškodeniu vašej značky v kritickej dobe (v úvode vášho podnikania) a ďalším neželaným dôsledkom.
Preto si najprv odpovedzte na niekoľko otázok:
-
Ste finančne pripravení na prijatie svojho prvého zamestnanca?
Z finančného hľadiska zvážte dve veci – váš cash flow a celkové pravdepodobné náklady na zamestnanca.
Peňažný tok vašej firmy je rozhodujúcim faktorom z dôvodu, že v deň výplaty musíte mať na svojom účte dostatok hotovosti na pokrytie miezd. Nemôžete (aspoň nie opakovane) žiadať svojich zamestnancov, aby počkali pár dní navyše, pretože vám vaši zákazníci ešte nezaplatili. (Ak sa niekedy ocitnete bez dostatočnej hotovosti na výplatu miezd, krátkodobá pôžička vám môže pomôcť, ale rozhodne to nie je trvalé riešenie, a ani možnosť, ktorá je bez rizika).
Celkové náklady na zamestnávanie sú dôležité najmä z dôvodu, že v úvode zamestnávania môžete podceniť, čo všetko k nim môže patriť. Okrem klasických zákonom definovaných odvodov (na sociálne, zdravotné a dôchodkové poistenie) a dane musíte zvážiť aj výdavky na nové vybavenie (napríklad počítač, pracovnú stanicu, mobil a pod.), nutné náklady späté s cestovaním, telefonovaním a internetom, ďalej tiež stravovanie, BOZP a lekárske prehliadky, a aspoň nejaké zamestnanecké výhody (lebo žiaľ, trh je neúprosný a protiponuky bude váš zamestnanec dostávať pravidelne). Tiež budete musieť znášať finančné a kapacitné náklady na dni, kedy váš zamestnanec bude na dovolenke, chorý, u lekára, na svadbe či pohrebe, alebo opatrovať blízkych. A to sme nespomenuli nič mimoriadne, jednorazové.
-
Ste dosť zaneprázdnení na to, aby ste prijali svojho prvého zamestnanca?
Ak nemáte pre zamestnanca stabilne dostatok práce, neriešte ihneď, ako vybrať zamestnanca, ale či ho vôbec vyberať. Možno bude lepšie najať si niekoho dočasne, alebo čiastočne, prípadne využiť outsourcing (živnostníka, inú firmu) alebo prijať študenta na prax. Mnohé povinnosti vymenované vyššie budú v takomto prípade tiež menšie.
Na druhej strane, ak ste neustále zaneprázdnení a často máte viac práce, ako zvládate – napríklad ak ste v skutočnosti museli odmietnuť nových klientov alebo ich odkázať na iné firmy – potom ste pravdepodobne pripravení na prijatie prvého zamestnanca.
-
Ste pripravení zaoberať sa súvisiacimi papierovačkami a zákonnými povinnosťami?
Šanca, že v tejto fáze ešte nemáte svojho účtovníka, je dosť nízka. Preto hovorte najmä s ním, mohol by vás od papierovania ohľadom zamestnanca výrazne odbremeniť. Ničmenej, bude vás to asi stáť mesačne niečo navyše. Ak si všetky papiere robíte doposiaľ sami, je čas opätovne služby dobrého účtovníka, či účtovníčky, zvážiť. Zamestnávanie na Slovensku je fakt byrokracia a váš čas a energia budú zrejme drahšie, ako náklady na prenos týchto povinností na niekoho, kto ich vám i ďalším podnikateľom poskytuje profesionálne.
Ako vybrať zamestnanca správne?
- Hľadajte výrazný hodnotový súlad medzi vami a budúcim spolupracovníkom. (Minimálne očakávané) schopnosti a skúsenosti sú dôležité, ale osobnosť kandidáta je oveľa podstatnejšia. A to, že budete zladení v hodnotovej oblasti, je skutočne kritické. Ak nezdieľate podstatnú časť svojho hodnotového vybavenia, bude veľmi ťažké pracovať na spoločných cieľoch a vnímať rovnako, prečo firma existuje a aký je zmysel toho, čo robí.
- Dostatočne porozumejte kritériám, na základe je dobré danú rolu hodnotiť. Pred výberom sa porozprávajte s odborníkmi, alebo podnikateľmi, ktorí už s tým, ako vybrať zamestnanca, majú skúsenosť. Pýtajte sa všetkých kandidátov rovnaký, dobre pripravený súbor otázok – aby ste ich mohli dobre vzájomne porovnať.
- Skontrolujte referencie kandidáta a vyhnite sa pozitívnej i negatívnej zaujatosti – čo je inak veľmi normálne a veľmi ľudské. Neverte (iba) svojim inštinktom.
- Pripravte sa na kvalitný nástupný proces (onboarding). Aj keď sa v tejto fáze sústredíte na to, ako vybrať zamestnanca, výberom vaša práca v skutočnosti začína. Ani pri ideálnom kandidátovi nečakajte skvelé výsledky bez dostatočnej počiatočnej pomoci, vysvetľovania a systematického tréningu. Ako vraví staré anglické príslovie „short-run pain = long-run gain“ – ak začiatok vzťahu nepodceníte a zainvestujete svoj čas, energiu i peniaze do správneho človeka, neskôr z toho budete dlhodobo (obojstranne) ťažiť.
- Otestujte nežiaduce správanie (a napríklad, ak je to pre váš biznis dôležité, aj prítomnosť nelegálnych látok). Platí to najmä, ak by mal váš zamestnanec pracovať na recepcii alebo priamo vo vašom obchode či prevádzke, v styku so zákazníkmi. Kvalitný psychologický test osobnosti napríklad od tejto spoločnosti, ktorú využívame aj my v Asseco Solutions, stojí okolo 120 eur, ale ušetrí vám kopu problémov pri riadiacich, alebo komplexných pozíciách. Pamätajte však tiež na to, že niektoré otázky na pohovore nie sú v poriadku, a niektoré sú vyslovene zakázané. Najmä tie, na ktoré sa vzťahuje antidiskriminačný zákon.
Máte špecifickú situáciu, alebo sa skrátka chcete poradiť? Ozvite sa mi na LinkedIne, Facebooku, Instagrame alebo na webe, niečo vymyslíme.