Zo série MANUÁL NA PODNIKANIE (Na čo všetko myslieť, než sa pustíte do vlastného biznisu)
Čas čítania: 4 minúty
Uvažujete o vlastnom online biznise – e-shope? Chcete vedieť, ako vybudovať úspešný eshop?
Rok 2020 znamenal pre online business mimoriadnu príležitosť. Po rokoch systematického rastu segmentu zvanom e-commerce sa na viacerých trhoch očakával rast ďalej, len mierne pomalším tempom – to podľa štatistík korona prevrátila naruby. Na Slovensku v roku 2019 vzrástol počet eshopov rekordne na takmer 12 600. Dáta za rok 2020 postupne ukazujú ďalšie rekordy, ale je tiež pravda, že z náhleho rastu potenciálneho trhu v prvej vlne malo prospech len 42% slovenských eshopov.
Len z týchto troch viet je zrejmé, že nový eshop, ak má uspieť, musí byť mimoriadny.
Postup, ako založiť eshop
Ak toto nie je prvý blog, ktorý odo mňa čítate, tak už viete, že nemám snahu písať o niečom, čo je inde popísané dostatočne dobre.
Na webe je kopec užitočných článkov, čo urobiť, keď chcete mať eshop, napríklad tento, tento alebo tento. Áno, na nete je i kopu balastu, a preto – než sa dostanem k tomu, ako vybudovať úspešný eshop – v tejto časti prijmite odo mňa len dve rady:
- Začnite v malom, aj tak budete redizajnovať (vo svete ecommerce je to obvyklé a prospešné aj každé 2-3 roky)
- Ak chcete podnikať na Slovensku (a v Čechách), vyberte si riešenie, ktoré funguje na našich trhoch. Verte mi, nebude to strata času, ak si poriadne naštudujete, ako dostupné a ako funkčné sú napríklad viaceré potrebné pluginy vo WordPresse (napríklad tie pre platobné brány, lokálne doručovacie služby a pod.), alebo ako presne a ako rýchlo bude stúpať váš mesačný náklad na eshop, ak sa rozhodnete ísť cestou Shoptetu alebo Shopify.
Mojou ambíciou v tomto blogu je však pomôcť inak – tipmi, ako mať skvelý shop. Ako vyniknúť, a nielen udržať sa na trhu , ako budovať hodnotu a ako na základe toho dlhodobo rásť. Tak teda – ako vybudovať úspešný eshop?
12 tipov, ako vybudovať úspešný eshop a byť o krok vpred
- Uistite sa, že viete, akú konkurenčnú výhodu ponúkate – a skutočne ju vždy poskytnite. Najosvedčenejšou stratégiou sú vlastné produkty (vlastná produktová rada), vytvorenie značky, ktorú ľudia milujú (tzv. love-brand, ktorí rozpoznajú aj bežní ľudia, mimo vašej cieľovej skupiny) a zavádzanie atraktívnych vernostných programov (najmä takých, ktoré zahŕňajú zľavy či produkty zadarmo).
- Investujte do skladu a zásob – väčšina ľudí dnes očakáva, že produkt budú mať okamžite doma. Inak sa obrátia na iný eshop.
- Úplne optimalizujte nákupný proces na vašom eshope. Ideálny je jednokrokový nákup (kliknem a kúpim), ), to považujte za svoju métu. Obvykle to nie je dosiahnuteľné, ak súčasne sledujete pri nákupnom procese aj iné ciele (napr. vernosť zákazníka, získanie emailovej adresy a pod.), ale v každom prípade sa o to priam obsesívne neustále pokúšajte. Odstráňte pre svojich zákazníkov každú prekážku, zádrhel, spomalenie alebo odklonenie sa od nákupného postupu vo vašom eshope. Uvidíte, vyplatí sa.
- Ponúknite vynikajúcu online podporu a jednajte so svojimi zákazníkmi tým najlepším spôsobom. Vo svete Amazonu a jeho čínskych ekvivalentov, ale aj Alzy a Mallu, či FB Marketplace, každý môže nakúpiť čokoľvek priamo u nich. Prečo by si teda mal vybrať vás? Čo zákazníkovi gigant ľahko neponúkne, je milá, dostupná, ochotná a kvalifikovaná telefonická, mailová (a prípadne i osobná) podpora po slovensky. Verte, váš zákazník si radšej mierne priplatí na cene produktu, ak jeho súčasťou bude aj zaručená kvalitná podpora (nielen) v prípade problémov. Ponúknite aj ľahké a transparentné pravidlá vrátenia tovaru, a záruku rýchleho vrátenia peňazí. Naozaj sa to oplatí, áno, aj na Slovensku.
- Poskytnite všetky populárne možnosti platby a doručenia, časom sa vám zvýšené výdavky s tým spojené vrátia. Ak je vaša klientela u konkurencie zvyknutá na dopravu zdarma, ponúknite aj tú, aspoň od určitej hodnoty nákupu.
- Budujte dôveru kupujúcich pomocou skvelých recenzií vašich produktov. Pozrite sa na produkt očami zákazníka, ktorý hľadá vhodné riešenie pre svoj konkrétny problém a ešte sa nerozhodol. Odpovedzte v popise produktu na všetky otázky, ktoré by mu mohli pri prezeraní tovaru napadnúť. Samozrejme štrukturovane, prehľadne a jeho jazykom (slangom).
- SEO, SEO, SEO. Ak neviete, čo to je, obráťte sa na špecialistov. Vlastne aj vtedy, ak viete, čo to je. V dnešnom obrovskom konkurenčnom boji je to úplný must, ako som už písala aj v tomto blogu. Odporúčam vám tiež stať sa členom tejto FB skupiny a jednoducho len priebežne sledovať, aká diskusia na tomto fóre beží. Niet nad tipy zo skutočnej praxe.
- Zaistite, aby váš eshop bol responzívny, teda aby bežal optimálne na mobiloch, tabletoch a iných mobilných zariadeniach. Nákupov cez mobil stále pribúda a pribúda a navyše sa už roky priebežne zvyšuje aj priemerná hodnota objednávky cez mobilné telefóny. Všetci na nich visíme, cez ne i nakupujeme – impulzívne aj v posteli, v kúpeľni alebo dokonca aj pri prechádzke, keď nám niekto dá dobrý tip na nejaký produkt či službu.
- Sledujte analytiku a v iteráciách vylepšujte a vylepšujte. Zisk na eshope je v prvých rokoch veľmi ťažké dosiahnuť, a preto je nevyhnutné obvykle značné výdavky na reklamu merať pomocou tzv. PNO. Ale ďalšie dôležité metriky nezanedbajte tiež – Google Analytics ako nástroj možno vyzerá na prvý pohľad zložito, ale ponúka vynikajúce vhľady do nákupného správania vašich zákazníkov, a aj tých, ktorí z vášho eshopu odišli bez nákupu. Detto platí aj na štatistiky platenej reklamy na Facebooku a Instagrame.
- Sledujte podobné eshopy v zahraničí a inšpirujte sa. Nezanedbajte to, ani keď budete mať okolo eshopu roboty vyše hlavy. Môžete získať výhodu tým, že určitý trend donesiete na slovenský trh pred konkurenciou.
- Začnite v malom, ale myslite vo veľkom – veľkým problémom mnohých slovenských podnikateľov býva, že od začiatku neuvažujú o možnosti, že by mohli ísť do zahraničia. Online nepozná hraníc, a ak vybudujete niečo zdravé, určite budete do zahraničia expandovať.
- Inšpirujte sa od úspešných – majitelia Dedolesu, GymBeamu či Eyerimu už niekoľko rokov ochotne zdieľajú svoj know-how – v článkoch, na konferenciách a aj na sociálnych sieťach (áno, už aj na ClubHouse). Sú to dobre premyslené a perfektne implementované detaily, ktoré spôsobili ich úspech.
Tipov by mohlo byť ešte viac, jednoducho sa nezmestia do tohto formátu. Máte špecifickú situáciu, alebo sa skrátka chcete poradiť? Ozvite sa mi na LinkedIne, Facebooku, Instagrame alebo na webe, niečo vymyslíme.